Гинка Станчева засенчва Елизабет Тейлър (СНИМКИ)

На Лазурния бряг българската актриса се запознава с Федерико Фелини, Жулиета Мазина и Марина Влади

Сред незабравимите филми с участието на актрисата Гинка Станчева са “Земя”, “Любимец 13”, “Специалист по всичко”, сериала “Нощем с белите коне”, както и първата БГ сапунка “Семейство Калинкови”.

С ролята си на Цвета от “Земя” с режисьор Александър Жандов Гинка Станчева омайва кинофестивала в Кан през 1957 година. 23-годишната българка се появява на премиерата в българска народна носия и омагьосва артелита в операта, където текат прожекциите. Сред знаменитостите на фестивала е самата Елизабет Тейлър, която в проява на ексцентричност дава прием с живи лъвове в клетки. Председател на журито е писателят Андре Мороа.
Никой не познава младата българка, но

 

публиката става на крака

и дълго аплодира автентичната хубост на носията и на младата жена, облечена в нея. За приемите Гинка си купува оттам кокетна рокля с фусти. За нея похарчва парите, дадени от свекърва й, италианка, с които трябвало да купи тромпет. Музикалният инструмент бил предвиден за Пейчо Пейчев, но парите не стигат и отиват за официалния тоалет, а за утешение на съпруга й – за дънки.

“Никога няма да забравя тези искрящи очи. Емоциите и щастието бяха безмерни”, прави реверанс към красивата българка Андре Мороа. Гинка Станчева е в един хотел с Федерико Фелини и Жулиета Мазина – с тях всяка сутрин си казва “Добро утро”. Във Франция се запознава с Марина Влади и Елизабет Тейлър. Начело на българската делегация като скачен съд е спуснат и представител на Държавна сигурност, но това е повсеместна практика в онези години

и не изненадва никого.

Гинка пътува заедно с режисьора Александър Жандов и съпругата му.

“Земя” има огромен успех. Публиката се стича на талази по крайбрежния булевард “Кроазет”, за да види на живо актрисата в самобитния фолклорен костюм, чиито постери заливат столицата на фестивала.

Иначе историята с носията е доста тривиална – Гинка я облича по неволя и почти случайно.

В следвоенните години интелигенцията живее в бедност както и обикновения труженик. Актрисата няма подходяща рокля

за лустросания кинопреглед.

Разполага с един-единствен “по така” тоалет – клоширана рокля на квадратчета, но с парченца талаш. Съпругата на режисьора на “Земя” Александър Жендов, работеща в Археологическия музей, изненадва с нестандартно решение – Гинка да се яви в антентична носия. Вземат я от ансамбъл “Филип Кутев”.

За нея “Земя” е вторият филм. Първият е “Хайдушка клетва”. Снимките и за двата филма прави по време на дебюта си в театъра в Благоевград. От вълнение на пробите за “Хайдушка клетва” младата актриса не може да спи – дори не е мечтала да снима заедно със своя кумир Апостол Карамитев. Като студентка единствена от колегите си има специалното разрешение на проф. Сърчаджиев да стои в Народния и да гледа играта на христоматийни за българския театър имена като Апостол Карамитев, Ирина Тасева, Маргарита Дупаринова, Мила Павлова, Йордан Матев.

На снимачната площадка

на “Хайдушка клетва” чувства, че ще припадне от вълнение. С много такт Апостол й помага да се овладее пред камерата.

Освен с ролите си в киното Гинка Станчева се прочува и като име от трупата на Народен театър за младежта, където изиграва почти всички Шекспирови героини. В златните години на Младежкия Гинка тръгва с часове по-рано от вкъщи преди представление, за да се наприказва с хората, които я спират на улицата. По същия начин актрисата се държи и в звездния си час в Кан. Не отказва на никого автограф. Подарява снимка и на пиколото в асансьора на хотела, а той на другия ден й признава,

че я закачил над леглото си.

За антизвездното си поведение българката дори е критикувана от местен журналист. Според него не можело актрисата да признава, че е омъжена, и на колко години е – това били теми табу за префърцунените дами на киното.

С Пейчо Пейчев, син на българин и италианка, завършват заедно ВИТИЗ и заминават по разпределение в Благоевград.

Всъщност разпределеният е Пейчо, а Гинка следва повика на сърцето си и отказва предложения за Бургас. На провинциалната сцена двамата играят Ромео и Жулиета. Той е най-голямата,

първата и единствената любов

на красавицата от Кан. Обичат се и се ревнуват с огромна сила. Пейчо нарежда да свалят неин портрет от витрината на Младежкия заради разголената й гръд. Стругованото тяло на актрисата е снимано в образ от “Ричард ІІ”, където бюстът й “изтича” през деколтето. Върволицата от зяпачи е огромна. “Как може да търпиш подобно нещо!”, негодува съпругът й и нарежда на персонала да свалят портрета. Почти няма българска актриса, която може да се похвали с талията на Гинка. Дори във Франция хвърля в тъч привикналите към слаботелесност магазинерки, докато си избере споменатата официална рокля. “Твоята талия

е като китка магданоз.

Направо си конкуренция на Скарлет О`Хара”, шегува се с нея музикант от театралния оркестър.

Гинка Станчева твърди, че със съпруга си остават влюбени до последния му час. И до днес актрисата сякаш чува почукването на бастунчето, с което Пейчо е в залеза на живота си, сломен от левкемия. Понякога актрисата се отдава на мисълта, че отсъствието на партньора й е временно.

Стефан ТОДОРОВ

Източник: nabore

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *